06 вересня 2015

Стратегічні плани, інноваційна культура та авторське право

У дискусії «Стратегічний вибір: моделі культурної політики для України-2015» намагались відповісти на  2 основні запитання. Перше: чи відповідають ці стратегії очікуванням суспільства та чи потрібен нам фідбек? Друге: чи може впроваджувати реформи нереорганізований та нереформований Мінкульт.


Наталя Кривда, головний експерт групи культури РПР, наголосила на важливості розробки нових стратегій та  створенні нових майданчиків для розвитку культурного продукту:
«Всі говорять про культуру, але ніхто не береться сформувати зрозумілу стратегію розвитку культури. Для мене культура – це ціннісна рамка. Культура за часів СРСР обслуговувала певні інтереси, зараз це не так. Культуру потрібно будувати для суспільства, а не для окремих груп. Стратегія, яку презентували представники Мінкульту вчора, не зовсім відповідає дійсності. Довгострокову стратегію  вже багато хто розкритикував, але всі  погодились з тим, що ми маємо написати нову стратегію».

Олеся Островська-Люта, експерт платформи Культура 2025, наголосила на тому, що реформуванням одного міністерства ми не змінимо ситуації. Оскільки ми успадкували і продовжуємо підтримувати урядову систему часів СРСР. «Стратегії потрібні, щоб рухатись, але в першу чергу, потрібно зрозуміти, куди саме. Інклюзивність для нас є викликом, але головне завдання, яке стоїть перед нами: як почути кожного? Поле культури не структуроване, немає асоціацій театру, танцю, які можуть бути  головними репрезентаторами. Бути максимально інклюзивними – це великий виклик. Ми повинні переконати інших у тому, що культура – це не тільки розважальний феномен».

Наталя Заболотна, генеральний директор ДП Мистецький арсенал, говорила про важливість стратегії з розвитку культури та про те, як вдавалось раніше будувати свою діяльність за відсутністю стратегії. «Ми завжди потребували стратегії. Політика швидкоплинна, а культура мало кому була потрібна. Сьогодні все залежить не від системи, адже вона фактично відсутня. Міністерство культури управляє саме собою. Заходи, фестивалі – це якраз парафія ентузіастів та небайдужих особистостей. Я розумію, що працювати на ентузіазмі досить виснажливо». Наталія Заболотна також представила  аудиторії проект від Мистецького Арсеналу – «Державний фонд соціокультурного розвитку», який створений на основі досвіду Великобританії та Естонії.


Під час панелі «Інновації і культура: взаємне натхнення» дискутували про інноваційну культуру як систему знань та умінь, та про те, як інновації та культура можуть співпрацювати разом. Ярослав Рущишин вважає, що від культури і інновацій нам варто перейти до «культури інновацій», а також збільшити показник довіри. «Ми поставили перед собою питання: яким має бути місто у майбутньому? Для того, щоб перейти до інноваційної культури –  треба зрозуміти, що це механізм реалізації цінностей в суспільстві. Ми проводили дослідження цінностей львів’ян: 68% людей живуть за принципом «не вчіть мене жити, а допоможіть матеріально». У нас є креативний клас, але для нього потрібні інституції. Створення соціального капіталу – призведе до реалізації цих інституцій. Там, де є багато соціального капіталу – держава не потрібна. Туди, де люди не люблять один одного та не мають цінностей –приходить держава і диктує, що  саме суспільству робити.  Нам потрібно, щоб люди з різних галузей довіряли один одному, і на основі цих розмов, створювати стартапи, проекти. Соціальний капітал і спонтанна соціалізованість спираються на довіру».

Дмитро Калита розповідав про компанію «Intel» та роль інновацій культури в цій структурі. «Інновації і культура невід’ємні від бізнесу у нашому випадку. Ми не займаємось бізнесом, ми займаємось розвитком. Це поєднання і підсилення існуючих речей з тим, що є в нас. Ми створюємо певну структуру у певному регіоні, країні, куди ми приходимо. Без нових продуктів та ідей не буде інновацій».

Надія Васильєва, генеральний директор «Майкрософт Україна» наголосила на тому, що  «Microsoft» – це небагато більше, ніж компанія, і не лише у продуктах, але і у стилі роботи: вони перші запровадили культуру светрів та джинсів на роботі, ми допомагаємо розвивати потенціал креативного класу.«Мені б хотілось, щоб Львів став культурним центром нашої країни. Технологічні компанії зараз можуть робити все, потрібно просто зрозуміти, як саме ви хочете себе проявити. Будь-яка ідея може бути реалізована вже сьогодні».

Міхаіл Гнєдовський, експерт у креативних індустріях, розповів про соціальне підприємництво та наголосив на важливості створення умов для розвитку креативного класу. «Сьогодні міста конкурують між собою, розробляють різні стратегії. Креативний клас потенційно є у кожному місті, тому, варто також наголошувати на умовах, які створюють для цього класу».


Юристи говорили про авторське право та захист інтелектуальної власності під час дискусії «Мистецтво і право: культурний суверенітет». Держава своїми діями визначає культурну політику: 6 років –кримінальна відповідальність за порушення авторських прав. Наскільки це виправдано? Хто з нас скачує музику з ВК чи фільми з EX.UA? Більшість! Ми фактично крадемо музику та фільми. Куди це нас приведе? В Україні зараз 10 легальних онлайн-майданчиків, де можна купувати книги та музику. Розглядали також окремі випадки за яких настає відповідальність за порушення авторських прав. Тут ще досі багато прогалин. Це ніби замкнене коло. А ще ми дуже часто любимо нарікати, що  нас недостатньо українського контенту.

«У нас дуже часто саджають не тих і не за те. Має бути кримінальна відповідальність, але людям, які цьому сприяють», – Гена Корнєв.

«У нас проблема не стільки в кримінальній відповідальності, скільки в неповазі до авторського права. Чи ми готові ставитись з повагою до авторського права і  платити за контент?», – Назар Поливка.

«Шість років – це максимальна санкція, інколи це може бути просто штраф. У нас кримінальним законодавство передбачена індивідуалізація покарання, тобто необхідно окремо розглядати кожне питання», – Микола Полатайко.


Текст: Ірина Мацькова
Фото: прес-служба Конгресу культури, Ліза Кузнєцова.

Немає коментарів:

Дописати коментар