Вона поставила червону коробку на стіл. Вона – Тамар Рабан, мисткиня з Ізраїлю.
– У мене є коробка, – промовила вона беземоційно.
Після кожного речення вона робила десятисекундні паузи.
– Моя коробка червона.
– Я хочу відкрити коробку за допомогою…
– За допомогою своїх рук.
– Моя коробка відкрита.
– Коробка пуста.
Це провокація. Провокація,
огорнута таємницею, інтригою. Від слів, що Тамар потребує допомоги, аби
відкрити коробку, у серці з’являється
трепет. Зараз вона покличе когось із залу. Раптом це буду я. Потім стається
фіаско – вона сама відкриває коробку – і серце падає вниз. Далі – чергове
розчарування. У коробці нічого немає, хоча уява вже намалювала десятки
варіантів.
Це можна назвати тінню
провокації, її проекцією – адже за реальною провокацією має щось стояти. Крізь
незвичайну форму має продивлятися зміст. І бажано, щоб він виявився цікавішим
за питання «яким засобом краще мити посуд?». Провокація має провокувати. До
роздумів, бажання, дій. Це функція мистецтва у цілому, як влучно зауважив білоруський
художник Міхал Анемпадистав протягом панелі «Мистецтво як провокатор змін».
Припустімо, зробив британський
скульптор Джеймі Маккартні цілу стіну виліплених вагін, американський прапор,
на якому замість зірок та смуг – голівки членів, плиту з пенісами,
що символізує перемикач передач у машині... Це провокація. Але що за нею стоїть?
Що автор хотів показати? До чого підштовхнути глядача? Можна все зіпхнути на
авторське бачення: мовляв, якщо хтось не бачить у ньому сенсу, то це не
значить, що його там нема. Але мистецтво не має бути для однієї людини –
автора. Люди можуть неправильно інтерпретувати витвір мистецтва, щось розуміти,
а щось ні, домальовувати нові сенси. Але не буває так, що він не викликає жодних
думок. Чи тоді це – мистецтво? Для того, щоб воно стало таким, бодай якась група
людей має розуміти його.
Маккартні говорить, що його
мета – спровокувати людей на сміх. Чим тоді це відрізняється від інтернет-мемів
(і то, деякі з них піднімають дійсно важливі соціальні питання)? Лише тим, що
для того, щоб виліпити десятки різних вагін та пенісів, треба мати хист, відчувати
форму та довго навчатись. Коробка порожня, провокація є лише
тінню.
Тамар Рабан вважає, що для неї
провокація – це пропонування іншого погляду на речі, іншого шляху вирішення
певних проблем. Тобто це, перш за все, – зміст, а потім – форма. А
криклива, втім, німа форма свідчить про те, що автор – провокатор, але його
мистецтво зовсім не провокативне.
У відомій п'єсі Ежена Йонеско «Носороги» день за днем люди перетворюються на носорогів. Лише одна людина не втрачає
своїх біологічних ознак. Це – провокація. Вона спонукає читачів замислитися, чому
багато людей обирають шлях «як всі», чому вони не мають твердих переконань,
чому вони не поважають один одного, не намагаються зрозуміти та допомогти. І
насправді, не так уже й важливо, ким стають герої твору – носорогами, членами чи
вагінами. Якщо митцям так до вподоби ці сексуальні метафори, то що поробиш. Аби
за ними не ховалася прірва безглуздя.
Текст: Вікторія Топол
Фото: Ліза Кузнєцова
Фото: Ліза Кузнєцова
Немає коментарів:
Дописати коментар